I Norge

Tidligt kl. 3 om morgenen stod vi ud af Thyborøn Havn og ud i Vesterhavet. Vinden var lun og ikke kraftigere end at vi kunne sætte begge sejl og stryge op langs kysten. 2 fiskerbåde gjorde os selskab ud på havet, og i den næste time kunne vi følge lyset fra fyret på Bovbjerg, der venligt blinkede og ønskede os en god tur.
Kursen var 340 grader, hvilket skulle bringe os vest for Kristiansand.
Solen stod op og forgyldte de skyer, der valgte at være nærheden af solen.
Lidt senere kom en flok marsvin, som holdt os med selskab en halv time med flotte spring rundt om båden. Hvor er det dejlige dyr!
Vi havde taget søsygepiller, så meget af tiden sidder man bare og sløver og følger mågernes akrobatik over båden. Og følger de få skibe, der er på vandet sammen med os.
Kl 3 om eftermiddagen var vi i bølgelæ i den norske skærgård. Vi lyttede til det norske forsvar på radioen, de bad flere både om at ændre kurs af hensyn til deres ubåd, der åbenbart skulle have god plads omkring sig. Den norske radiomand havde en stemme som en radiovært på det norske P3, og han takkede alle for forståelse og hensyn 🙂
Klokken 5 havde vi Smilla fortøjret i lille, hyggelige Trysness Marina.
Jeg gik tidligt i seng, og overlod fodring af svanefamilien til Britt – det havde været en lang dag!
Nu går turen vestover. Derud, hvor det “rigtige” Norge begynder!